onsdag 31 juli 2013

Blöt tisdags träning.

Det har varit bra väder hela sommaren, men igår var det inte det men det betyder inte att man inte får cykla..
Inställd träning på Märsta banan, men Älvsjö banan är hård och går utmärkt att cykla även i regn, speciellt en torr sommar sommar som denna!
Jag visste redan innan jag kom till banan att det skulle bli en garanterat ensam träning och ibland uppskattar jag det lika mycket som att ha sällskap, då kan jag prova nya saker i lugn och ro utan att känna någon press ifrån dom som tittar. Regnet öste ner och det var riktigt hård byigvind ifrån sidan, regn är inga problem om man har bra goggles med dubbla linser så immar dom aldrig, MX goggles har vanligtvis bara enkelglas men motocross rör lite mer och har konstant fartvind och då blir imma inga större bekymmer, när man cyklar BMX så  tillbringar man ganska mycket tid med att bara stå still och chippa efter andan, och det är vanligtvis då enkelglas immar igen om det är fuktigt..
Med mina Spy Targa goggles kan man använda både enkelglas och dubbelglas men jag kör numera alltid med dubbelglas oavsett väder.

Nog om goggles, hård sidvind betyder medvind i nästsista sträckan och om man kör sista sträckan baklänges så har ju även den medvind, och eftersom jag är garanterat ensam så är baklänges varv inga problem! Hoppade sista dubbeln på näst sista sträckan (5e) utan dunkskydd för första gången, och det kändes förhållandevis avslappnat, kurvan precis efter med blöta plattor var dock inte lika avslappnad!
Baklänges step-up hoppet på sista sträckan som jag kämpade och slet med att klara förra året gick som en dans nu.

Jag hade två mål med dagens träning hoppa step-down ifrån första dubbeln på andra sträckan och prova landa manual i/efter lilla platåhoppet i pumpslingan på fjärde sträckan, båda sakerna skulle idag behöva göras i tidvis hård sidvind. Byggde dunkskydd till Step-down hoppet (jag är 37år och har inget att bevisa) och efter 3-4 försök så började den sitta ganska bra, lite dunk på bakhjulet vid ett par tillfällen men helt ok, tror jag vågar hoppa utan dunkskydd nästa gång. Landa manual på lilla platån gick oväntat lätt och satt efter 2-3 försök! nu måste jag prova det på något större..

Skönt att kunna bocka av några av dom mål jag satt upp för Älvsjöbanan,
Har mina närmsta mål satta på Märsta banan, men det finns några ganska stora mål kvar på Älvsjö banan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar