söndag 22 september 2013

EVS RC4 nackskydd utvärdering


Nu har jag kört någon vecka med EVS RC4 Nackskyddet och det är lite blandade känslor och jag känner mig inte helt övertygad. Det som gjorde att jag valde just denna modell av nackskydd var egentligen två saker: priset och att den ser ganska enkel och stilren ut.
Ett par nackdelar som jag märkte ganska snabbt är att den är tyngre än vad den ger sken av och den har bara två inställningslägen, och jag tycker inte riktigt något av lägena känns helt bra. Om man har läget som den levereras med "wide chest" så tycker jag den sitter lite löst och slänger runt lite när man cyklar, ändrar man till "narrow chest" så sitter den bättre men hamnar högre upp och gör att man inte kan titta upp tillräckligt för att se vart man cyklar i kurvorna...
En annan sak som jag lärt mig sen jag köpte den är att den ligger mot ifrån axeln hela vägen till bröstet och har inte någon frigång för nyckelbenet, vilket gör att vid krasch är det mycket troligare man bryter nyckelbenet.


Jag tror EVS RC4 lämpar sig bättre till motocross och liknande än vad den gör till BMX racing, men det kan bero lite på hur man är skapt och vilken hjälm man använder, jag märkte en viss skillnad (minskad rörlighet bakåt) när jag bytte ifrån Fox Rampage till Fox Rampage Pro hjälmen som är på bilden.

Prisvärdhet och kvalitet har jag inget att anmärka på men jag tror tyvärr att det finns andra mer lämpade skydd för BMX racing som erbjuder lite mer inställnings möjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar