måndag 16 september 2013

Söndags racing

Tackvare barnkalas och allt som hör det till så hann jag inte fundera jättemycket på helgens Svealands Cup förens kl22 på lördagkväll. Jag minndes plötsligt att jag borde byta bakdäcket som var nerslitet till kordan efter en kraftig inbromsning vid mitt försök att undvika kraschen i finalen på SWE Cup8. Även fälgen behövde riktas då den blivit sned och vind pågrund av några ganska korta hopp som resulterade i hårda dunkningar både i Ängelholm och vid mina försök på andrahoppet på första rakan i Älvsjö...


Jag hade inte alls mycket tävlingsnerver innan tävlingen, men när jag närmade mig banan och såg allt folk, så gick det upp för mig vad som var pågång, men väl på plats så kändes det snart bättre igen. Jag gjorde några dubbelkollar av kedjan (ville inte upprepa samma misstag som på SWE Cup8). Idag hade jag dessutom bestämt mig för att testa köra med nackskydd (lite korkat att prova ny utrustning på tävling kanske), jag gjorde några justeringar på träningen och det kändes inte allt för konstigt så jag bestämde mig för att köra tävlingen med den.

(Bilden är ifrån utprovningen hemma)

Eftersom det är hemmabanan så bjöd inte träningen på några direkta överraskningar, formen kändes bra och starterna kändes helt ok. Eftersom Cruiser 30+ klassen bara hade en startgrind (7st startande) så blev det 4st heat där alla heat räknas till totalen, istället för ett finalheat som det är om man har mer än 8st startande.
Jag tog alla starter idag, och jag vann även alla heat och därmed även totalsegern. Jag kollade aldrig bakåt och vet inte hur långt före jag var i mål, men jag kände mig aldrig riktigt hotad och kunde köra på säkerhet i alla heat. Jag åkte ifrån tävlingen med en lite kluven känsla, det är självklart väldigt trevligt att få vinna men innan tävlingen hade jag nästan hoppats på att få köra med 14+ idag för att verkligen få kämpa... men samtidigt var det kul att så många 24tummare dök upp.

Sammanfattningsvis en riktigt bra dag , med fint väder och bra flyt i tävlingen både på banan och rent organisatoriskt.


Sista heatet, jag hoppade nästan inga hopp och körde enbart på säkerhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar