måndag 9 september 2013

SWE Cup 7-8 Ängelholm

Efter en vecka med ordentligt ont i ryggen och dessutom en begynnande förkylning var jag inte ens säker på att det skulle bli någon tävling för mig, men eftersom hotell och allt var bokat bestämde jag mig för att åtminstone åka ner och göra ett försök.

Lördag SWE Cup 7
Väl på plats så gick rykten om att en fruktansvärt snabb norrman "som kör som en gud" ska ställa upp i Cruiser 30+, och det ökade pressen på att hoppa andra sträckan, något som har funnits i bakhuvudet ända sen EM i början av sommaren. Nu tog jag mig tillsist mod och hoppade andra hoppet på andra sträckan, men första och sista dubblarna hann jag inte prova på träningen innan heaten började.
Grindträningen kändes klockren men första grinden på första heat starten så dunkar jag in i grinden påvägen ner och flyger nästan över styret (har aldrig hänt förut), klickar ur skon och tappar greppet om styret med ena handen, lyckas precis få kontroll och inte krascha innan jag kom ner för startkullen. jag lyckas tillsist köra upp mig till en andraplats trots allt.
Andra heatet var mindre dramatiskt och slutade med en första plats, tredje heatet var ganska odramatiskt men en dålig start gjorde att Dinny vann och jag kom på andra plats.
Finalen fick jag tillsist köra mot Norrmannen och där hade jag inte mycket att hämta utan fighten var emellan mig och Dinny om andraplatsen, och efter ett väldigt tätt race så tog jag tillsist hem andra platsen.
Jag insåg att om jag ska ha någon chans att vara nära norrmannen i morgondagens heat så skulle jag behöva hoppa hela tredjesträckan och bättra på mina starter. Jag var dock väldigt nöjd med min andraplats med tanke på att jag från början inte trodde att jag skulle kunna cykla alls.



Söndag SWE Cup 8
Jag började träningen med att försöka hoppa hela andrasträckan och bortsett ifrån några ordentliga dunkningar på sista dubbeln så gick det riktigt bra, och planen var att jag skulle köra dom under heaten också för att ha dom under kontroll inför Finalen, men så skulle det inte bli...
jag vann mitt första heat ganska lätt, men eftersom min nemesis var i samma heat så visste jag att det skulle bli jobbiga heat. Heat två hade jag ytterspår och en halvdålig start, min nemesis har en bra start men inget mer och det vet han själv så hans taktik går ut på att ta starten och sen tränga mig av banan. Som vanlig var han som en målsökande missil och såg till att pressa ut mig i kurvan så att vi var lång in på "pro section" innan vi kom in på banan igen, jag försökte hålla huvudet kallt och tänkte att i nästa kurva gör jag en "High low" och viker in innanför honom, eftersom att jag med lätthet tar honom om vägen är fri. Precis när jag gör mig redo för min attack och jag tar i för att vad jag är värd så tappar jag plötsligt kedjan, innan jag hinner reagera så flyger jag över styret rakt ner i asfalten och sen minns jag inte mycket mer fören jag står och försöker få på kedjan och inser att det är omöjligt, vilket slutar med att jag tar cykeln och går i mål.
Eftersom jag genar och inte går hela bansträckningen så får jag "DNF?" på det heatet istället för en sistaplats.
Det diskuteras ganska ordentligt fram och tillbaka mellan heaten om vad det betyder, är jag automatiskt diskad för final eller kan jag fortfarande komma till A-final?
Jag inser att jag spräckt hjälmen och ryggskyddet är helt trasigt och bredvid ryggskyddet har jag ett skrapsår stort som en handflata som inte är jätteskönt.
Jag kör mitt tredje heat och minns egentligen inte så mycket av det heatet, jag var fortfarande lite omtöcknad, men jag minns att min nemesis är på mig som en igel hela heatet och jag kör in på en andraplats.

Det visar sig att jag trotts allt kommer till A-final och får välja som sjätte man.
Jag väljer ett ytterspår eftersom dom innersta är tagna och delvis eftersom jag vill ha några man mellan mig och min Nemesis så att jag åtminstone får frittspår på första sträckan, och jag planerar en "high low" redan i första kurvan för att förhoppningsvis få fritt spår även på andra sträckan så att jag skulle kunna ha en chans att hoppa andra sträckan och förhoppningsvis kunna ge norrmannen en fight.
Nu blev det inte så..
Jag fick en dålig start, men inte jättedålig och vid ingången av första kurvan såg det ut som min plan fortfarande skulle fungera, om jag minns rätt så hoppar jag första hoppet och har riktigt bra fart och börjar passera dom som är framför på vänster sida precis som jag hade tänkt, men precis då går Dinny och min nemesis ihop och han faller som en säckpotatis mitt framför mitt framhjul, nu har hjärnan valt att censurera vad som hände strax efter, men så fort jag kommit på fötter igen så kastar jag mig upp på cykeln igen och lyckas ta mig i mål (näst sist i A-final).
Lite ondare i kroppen än vad jag hade innan och lite mer förbannad, men Dinny lyckades trotts allt ta en andraplats efter norrmannen och det var han väl värd!

Sammanfattningsvis är jag nöjd med min egen åkning i helgen och framförallt att jag vågade prova hoppa andra sträckan.
Saker jag ska åtgärda på cykeln till nästa säsong är nya vevar och drev+bakhjul med kassett nav så att jag kan ha kedjespännare på min Standard ram och därmed minimera risken för kedjehaveri i framtiden. Personliga mål är dom självklara: benträning och bättre fysik och tekniskt så är självklart hoppa! men även såklart starter och lite mer taktisk kurvträning som står högst upp på listan.

Det jag är mindre nöjd med är att min nya hjälm blev skrot och självklart känns det inte bättre att även tröja, byxor, ryggskydd blev förstörda (det blir dyrt nu)...
Jag hoppas snabbt få ihop lite ny utrustning så att jag hinner köra dom sista svealands tävlingarna också.







  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar