fredag 27 september 2013

Torsdagsträning

Jag tänker att varje träning kan vara den sista för året, men än verkar vädret vara ganska stabilt även om temperaturen börja sjuka till 6-7 grader på kvällarna nu.
Mina luftrör gillar inte alls kylan så jag fokuserar på teknik och mindre fys övningar resten av säsongen.

Började passet med ett långnötning på fjärdesträckan och "dubbel" manualträning, lyckades som bäst komma över 3st dubblar utan att sätta ner framhjulet men den fjärde känns långt bort än..
Ett av mina mål i början av året var att jag skulle klara köra manual hela slingan, en smula orealistiskt kanske men mål är inte alltid meningen att dom ska vara lätta. Jag tror inte det hade varit omöjligt att jag skulle ha kunnat klara det i år men då skulle jag ha behövt lagt mer fokus på det, nu fokuserade jag nästan helt på att lära mig hoppa så bra som möjligt. Om nu inte ett mirakel sker dom närmaste dagarna så får målet helt enkelt flyttas till nästa år.

Det nästa jag valde att fokusera på var Pick-up manual på första dubbeln på andra sträckan, jag fick några riktigt bra på förra passet och jag har som mål att den ska sitta varje gång!
Idag fick jag till ganska många bra också även om jag var ganska ojämn, men jag märker att dom gånger dom sitter så får jag med mig mycket mer fart än om jag gör på andra sätt.

Passade även på att försöka hoppa första "platå step-up dubbeln" på tredje sträckan med lite mindre fart.
Jag klarar den lätt om jag tar fart ifrån vallen eller om jag får ett perfekt hopp innan kurvan, men jag vill kunna hoppa den i alla lägen. Jag vet att det är fysiskt möjligt att hoppa den med mindre fart men det är bara det att jag tvekar om jag inte känner att jag har den fart jag tror att jag behöver, och sen har jag insett att min kurvtagning och framförallt "börja trampa i kurvan teknik" är dålig.
Jag hoppade tok kort säkert 5-6 gånger men sen tappar man respekten när man inser att det inte är så farligt och då började jag komma över hoppet.

Nu borde jag ha lagt av eftersom jag började bli ordentligt trött, men jag kom plötsligt på att jag ville träna första sträckan med extrafart (start ifrån platån bakom grind). Jag vill vänja mig att göra manual på första dubbeln i lite högre fart än vad man får när man startar i grind så det ska kännas lättare när man kör i vanlig fart. En bakomliggande tanke är att första sträckan måste sitta perfekt om jag ska kunna hoppa andra hoppet på förstasträckan i framtiden. Jag körde några fullfarts vändor och den sista slutade i att jag inte lyckades hålla ner framhjulet i manual på andrahoppet och började slå runt bakåt över och flög iväg över andra kullen, kände direkt att det här skulle göra ordentligt ont...
I luften fick jag på något vis ner cykeln under mig även om den var i en lite tråkig vinkel åt sidan, men mitt fokus var att cykeln skulle ta första smällen och inte kroppen, jag landade med hjulen men föll direkt hårt på höger axel och bonkade hjälmen i marken. Min första tanke var: bara jag inte spräckt hjälmen!
Nu visade det sig inte vara någon fara med hjälmen (smällen var inte så hård) och förutom att jag var lite mörbultad så var det inte direkt någon fara med med mig heller...

En selfie från kvällen (och nej jag körde inte med nacksydd idag)..

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar