söndag 10 februari 2013

Hemma gym: Plyo Box

Dags för nästa steg i mitt hemma gym projekt och denna gång är det "Plyo Box" på schemat!
Jag började med att åka till Beijer bygg och fick hjälp med att kapa plywood delarna till lådan. Jag vill bygga en 3-i-en låda, det vill säga en låda med 50, 60 och 70cm höjd som man kan variera mellan. Jag valde 15mm byggplywood och delarna som behövs är: 2st: 67x47cm, 2st: 67x60cm, 2st: 50x60cm
Eftersom det även behövs trälister att skruva skivorna i så köpte jag 8m av 3x3cm trästav.
För att sätta ihop lådan använde jag 3x30 skruv. 



Lådan är klar! den känns väldigt stabil och bra, och tog inte mer än någon timme att montera, och kostnaden hamnade nog totalt omkring 500kr vilket är ungefär halvapriset jämfört med en butiksköpt.

Matrial lista:
Plywood 15mm
67x47cm (2st)
67x60cm (2st)
70x50cm (2st)

Trälist 3x3cm: 8m

3x30mm skruv

Vertygs lista:
Skruvdragare eller skruvmejsel
Såg att kapa trälisterna med.

Eftersom jag valde den billigaste Plywooden som inte är ytbehandlad så funderar jag på om jag ska måla den innan  jag ställer ut den i snön...

4 kommentarer:

  1. HEJ,KAN DU SKICKA EN BÄTTRE RITNING SÅ MAN SER HUR MAN SÄTTER SKIVORNA.
    MVH Bosse

    SvaraRadera
  2. Lite sen kommentar men... Hur skulle du göra en mjuk plyo-box om du fick spåna fritt? Har svårt att hitta något bra material som är prisvärt :). Tack för en bra guide. Denna skall göras inom en månad iaf! Det är mitt mål. Tycker bilden du har räcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag skulle bygga på samma sätt men att klä den med gymmattor. Finns billiga pusselmattor på tex biltema.

      Radera
  3. Såhär ett halvår senare söker jag återigen och hittar din guide. Blir glad över att få tips på en mjuk plyobox dessutom och inser strax därpå att det är jag själv som frågat. Mind****! Tack för svar och smart tips! Än är den inte konstruerad men står framför plywood-skivorna i detta nu!

    Må väl!

    /Magnus

    SvaraRadera