torsdag 31 januari 2013

Dagens träning: Gym

I dag blev det gympass på friskis, jag hade en del planer på att jag skulle fokusera på skivstångs övningar idag men eftersom det trotts allt fortfarande är januari och gymmet är ganska tätbefolkat så här års så valde jag att köra lite andra övningar för att slippa vänta.

Jag värmde upp med rodd, jag har kollat på en del youtube videos på sistone för att få tips om hur jag kan förbättra min teknik. en sak som slog mig som borde vara helt självklar är att inte böja ryggen utan hantera rörelsen mer som ett marklyft (rak i ryggen böja i höften). jag kände helt klart en stor skillnad direkt, men i samma film sa dom även att man aldrig ska gå upp på tå i bottenläget av draget utan alltid ha hela foten plant, det hade jag mycket svårare för och kändes inte alls naturligt, men jag ska fortsätta prova det och se om det känns bättre med tiden.

1000m rodd 4min, motståndet på ca 5.
Sen skulle jag köra Pullups, men armarna var trötta och det var riktigt segt. 3x10 (brutna serier)
mellan pullups testade jag en för mig ny övning som heter "Toes to bar" och är precis som det låter, hänga och dra upp benen med magen så att tårna kommer upp till stången. Jag hade nog ganska risig teknik eftersom det var första gången, men helt sjukt jobbig övning.

Efter allt hängande så gick jag över i liggande position och körde Hantel bänkpress.
Bröstpress i kabel maskin.
Efter det blev det ett litet axelpass med kettlebell: axelpress, stående rodd, som kändes bättre än någonsin där jag ökade från 20 till 24kg. och tillsist axel lyft med hantlar.

Jag har lovat mig själv lite mer benövningar, och valde en gammal goding: Front Squat på 30kg insåg i slutet av övningen att jag kunde ha kört på tyngre. Sen provade jag en ny övning: "over head walking lunges" eller på svenska blir det utfallsgång med skivstångsvikt på raka armar ovanför huvudet.
Jag har sett att man brukar använda 20kg på crossfit träningar men jag valde att använda 15kg till att börja med eftersom det är en ny övning. Sinnesjukt jobbig övning kanske delvis eftersom jag redan hade ganska mycket mjölksyra i armarna efter dom andra övningarna men även för jag är erkänt klen i benen. Så den här övningen får bli en övning som jag ska lägga in som ständigt återkommande ett tag framöver.

Avslutade med några snabba magövningar i form av högplanka in och ut hopp (standard insanity övning).
Och allra sist "roman chair" ryggövning.



En kort och bra film som visar Walking Lunges.



Och samma kille visar "Toes to bar" utan krusiduller..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar