måndag 28 januari 2013

Mjölkfri Protein Bar 1.0

Jag har börjat experimentera med att göra egna Protein bars som man kan ha som mellanmål eller efter träning. Delvis eftersom det är så svårt att hitta mjölkfria bars och dom som finns är inte billiga heller...

Hampa Bar 1.0

3dl havre quinoa (Frebaco)
2dl cashewnötter
1dl hampa (Go for life)
1dl solrosfrön
1dl gojibär
½dl cacao (Go for life)
2msk maca (Go for life)
1dl ljus sirap
1dl jordnötsmör (Green choice)
25g mjölkfritt margarin (Carlshamn)

Blanda alla torra ingredienser och kör havre,nötter,gojibär och solrosfrön i en mixer.
blanda jordnötsmör och margarin i en liten katrull och värm tills margarinet har smält och allt är en bra smet, blanda sedan ihop smeten med dom torra ingredienserna.
stryk ut massan på ett bakplåtspapper ( ca 30x20cm ), dela upp i lagom stora bitar med en kniv och ställ in i kylen någon ett par timmar.


Sen är det bara att slå in alla i aluminumfolie och vara nöjd med sig själv!
Jag ska betygsätta smaken imorgon när jag inte redan ätit mig mätt på smet ifrån bunken...

Jag har experimenterat med att pensla på blockchoklad ovanpå och men det blir lite för stark mörk chokladsmak i mitt tycke, skulle kunna använda enbart soja protein istället för hampa+kakao om man vill pensla med choklad kanske? ska prova nästa gång..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar